Wat opleiders kunnen leren van cursisten9 min read

Verwachtingen van opleiders en trainers anno 2016

In december werden de winnaars van de Beste Opleider van Nederland 2015 verkiezing bekendgemaakt. De enige grote publieksprijs voor opleidend Nederland, uitgereikt op basis van de ervaringen van vele duizenden cursisten. Het is een felbegeerde titel, maar wat maakt een opleider of trainer volgens cursisten nou eigenlijk ‘de beste’? En hoe maak je jezelf als opleider niet alleen goed, maar ook als zodanig bekend? Dit is wat oud-cursisten ons leren.

De Beste Opleider van Nederland verkiezing werd dit jaar voor de derde keer georganiseerd. Voor de eerste keer telden alle ervaringen die opleiders het afgelopen jaar hadden verzameld mee als stem. De beste opleiders van 2015 werden zodoende niet campagnematig geselecteerd, maar op basis van hun performance gedurende het hele jaar.

Maar wat hebben de winnaars nu eigenlijk met elkaar gemeen, behalve een groot aantal uitzonderlijk tevreden cursisten? Dit zijn de elementen die cursisten het vaakst positief waarderen. Allemaal aspecten die kennelijk van goede opleiders en trainers worden verwacht anno 2016:

  • Een persoonlijke aanpak

Het woord ‘persoonlijk’ komt bijzonder vaak voor in de positieve ervaringen van oud-cursisten. Dat is ook niet zo gek, want leren is een zeer persoonlijke aangelegenheid. Iedere cursist heeft zijn eigen leerdoelen en leerstijl. Wat voor de een goed werkt, is voor de ander wellicht een stuk minder effectief. Als je hier als opleider rekening mee houdt, scoor je veel punten. Ook persoonlijke aandacht (weten wie je cursisten zijn), kennis van de dagelijkse praktijk van de cursist en het meebrengen van eigen persoonlijke ervaringen als trainer, draagt bij aan een persoonlijke ervaring.

“Het is een hele leuke, leerzame opleiding met individuele aandacht. Naast tandheelkunde ook veel aandacht voor zelfontwikkeling. De combi theorie en praktijk is goed verdeeld en de manier van lesgeven is heel duidelijk door herhaling op verschillende manieren (geen stampwerk). ”

– Lisenka, over de opleiding Tandartsassistente van de Beste Zorg Opleider van Nederland 2015, Stichting Top

  • Een goede trainer

Degene die de training geeft kan de volledige ervaring maken of breken. “Het is niet de tent, maar de vent”, wordt ook weleens gezegd, als er over de kwaliteit van opleidingen gesproken wordt. Sinds 2015 kunnen opleiders daarom ook trainerprofielen toevoegen op Springest, zodat zij hun instituut een persoonlijk gezicht kunnen geven en trainers zelf ook feedback kunnen ontvangen van oud-cursisten. De reviews waarbij trainers bij naam genoemd worden, zijn opvallend vaak positief. Dit geldt al helemaal als cursisten de trainers kunnen ‘taggen’ in hun ervaring. Logisch, want het is natuurlijk veel leuker om iemand persoonlijk te kunnen bedanken als je iets van hem of haar hebt geleerd.

“Onwetend over AdWords naar de cursus gegaan. De 1 op 1 aanpak van was zeer goed en doeltreffend. Alles is nu duidelijk. Verder is er ook na de cursus goede mogelijkheid tot contact met Dennis, voor extra uitleg en tips. Heel erg bedankt “

– Sjoerd, over de Google Adwords Specialist Training van Dennis Mickers, de Beste Trainer van Nederland 2015

  • Maatwerk

Veel persoonlijker dan maatwerk kan het natuurlijk niet worden als je het over opleidingen en trainingen hebt. Wanneer cursussen op maat worden gegeven of zeer nauwkeurig aansluiten op het niveau en de leerdoelen van de cursist, worden deze vaak hoog gewaardeerd. Hoewel uitgebreid maatwerk vanzelfsprekend niet voor elke training of cursus mogelijk is, doen opleiders er wel verstandig aan na te denken of er elementen zijn binnen de training die wel op maat aangeboden kunnen worden. Soms is het bijvoorbeeld mogelijk om met verschillende modules te werken in online trainingen, waardoor een cursist alleen datgene hoeft te volgen, dat hij of zij op basis van een intake-test hoeft te volgen. Ook meedenken met de cursist door bijvoorbeeld extra uitleg aan te bieden bij bijzondere interesse in een specifiek onderdeel van de training of het kunnen overslaan van bepaalde onderdelen, geeft een gevoel van maatwerk.

“Roy heeft me door middel van een cursus op maat veel schrijf- en SEO-tips gegeven. De cursus was inhoudelijk afgestemd op mijn werk. Verder gaf Roy de cursus op een leuke en toegankelijke manier waarbij hij ook mijn meest basale vragen serieus heeft beantwoord. Leerzaam en leuk.”

– Ottilie, over de training Zoekmachine-optimalisatie (SEO) van de Beste Kleine Opleider van Nederland 2015, Roy Ishak.

  • Bereikbaarheid

Goede bereikbaarheid wordt ook bijzonder positief gewaardeerd door cursisten. Zo worden vaak de telefonische bereikbaarheid en reactiesnelheid op e-mails van de opleiders geroemd, maar ook de bereikbaarheid van de trainer voor vragen tijdens of na de training en de bereikbaarheid van de locatie waar de training plaatsvindt. Als hier iets aan schort, wordt dit vaak als eerste benoemd in negatieve beoordelingen. Duidelijk een aspect waar je als opleider makkelijk mee kunt scoren, maar ook één waar je net zo makkelijk op afgerekend kan worden.

“Francis was in één woord: Fantastisch! Een heel kordate en vriendelijke docent. Door haar manier van lesgeven hield zij ons de gehele dag werkelijk goed bij de les! Zij had een goede afwisseling theorie en oefenen en verhalen uit de praktijk én humor. Daarnaast was zij zeer respectvol, maar wel duidelijk over wat zij van ons verwachtte. Daarnaast ook buiten de les bereikbaar en via mail beantwoordde zij al onze vragen en leidde deze ook door aan de groep. TOP!”

– Anita, over de opleiding WFt Basis van de Beste Grote Financieel & Juridisch Opleider van Nederland 2015, Lindenhaeghe

  • Toepasbaarheid

Aangezien de opleidingen, trainingen en cursussen die via Springest gezocht, vergeleken, geboekt en beoordeeld worden zonder uitzondering bedoeld zijn om jezelf verder te ontwikkelen naast je werk, is het niet vreemd dat ‘toepasbaarheid’ hoog gewaardeerd wordt. Het gaat immers om een opleiding of training om beter te worden in je professionele leven, je dagelijkse praktijk. Praktische toepasbaarheid is daarvoor erg belangrijk. Aansprekende voorbeelden en duidelijk herkenbare casuïstiek , worden vaak als zeer positief benoemd.

“De leerstof sloeg goed aan op de praktijk en de trainer had ruime ervaring in de praktijk. Hij kon daar veel over vertellen en ervaringen erover delen. Hij nam echt de tijd voor zijn studenten en zeker bij de opdrachten kon je ten alle tijden om feedback vragen. Deze opleiding heeft zeker een bijdrage geleverd aan mijn ontwikkeling, zakelijk en privé.”

– Kroon, over de opleiding Strategisch HRM van Beste Grote HR Opleider HR Opleider van Nederland, ICM.

  • Voor- en nazorg

Voordat een cursist bij een opleider binnenkomt, is er zelden een gebrek aan servicegerichtheid. Opleiders willen immers graag dat de cursist zijn of haar opleiding of training bij hen gaat volgen. Vriendelijke intake-gesprekken en persoonlijke advisering vooraf worden bijzonder hoog gewaardeerd. Ervoor zorgen dat cursisten op het juiste niveau instromen, is dan ook van het hoogste belang. Maar ook als de inschrijving eenmaal rond is en de opleiding naar wens is geweest, kunnen opleiders nog punten scoren. Door op tijd zorg te dragen voor ontvangst van het certificaat op diploma bijvoorbeeld of door aan te bieden om nog verdere vragen te beantwoorden. Dat is uiteraard ook het uitgelezen moment om de cursist om feedback te vragen en een beoordeling of review.

“Eerst dachten wij dat 1 daagse training VCA Basis wel voldoende zou zijn. Nu weten wij immers beter en zijn dan ook erg blij met het persoonlijke advies van de telefoniste van HER. Het is veel stof maar zijn wel geslaagd. Super.”

– Jos, over de B-VCA training van de Beste Grote Arbo & Veiligheid en Grote Inkoop, Logistiek & Techniek Opleider van Nederland 2015, HER Opleidingen

  • Communicatie

Waar, wanneer en hoe laat vindt de training plaats? Welke materialen heeft de cursist nodig? Het lijkt basale informatie, maar als de communicatie hieromtrent gebrekkig is, doet dit ernstig afbreuk aan de totale trainingsbeleving. Goede communicatie is in gedurende het hele traject essentieel. Dit geldt voor de planning en organisatie, maar vanzelfsprekend ook voor de communicatie over de inhoud van de training. Komt de training overeen met het beeld dat van de training werd geschetst? Als opleiders op het gebied van communicatie geen steekjes laten vallen, zijn cursisten hierover erg te spreken. Goede communicatie nodigt duidelijk uit tot goede communicatie, in de vorm van positieve beoordelingen.

“Uitstekend georganiseerd instituut. Goed geoliede machine, goede communicatie over alles, duidelijk dat trainers onderling contact hebben over vorderingen van de betreffende student. Alles werkt prima, geen haperingen in het stysteem. Je wordt tevens volledig ontzorgd doordat alle andere dagelijkse dingen zoals slapen en eten voor je worden geregeld. De dienstverlening is hoog en de kwaliteit van het restaurant is meer dan goed. Daarnaast is iedereen buitengewoon vriendelijk en begaan, de sfeer is hierdoor heel aangenaam waardoor het contact tussen de studenten ook zeer prettig verloopt. Ik ben heel enthousiast over de bedrijfsvoering. Zeer professioneel. Ik beveel dit instituut van harte aan ook omdat men trainingen op maat geeft.”

– Myra, over de Beste Grote Opleider van Nederland 2015 en de Beste Grote Taal Opleider van Nederland 2015, Language Institute Regina Coeli

De cursist heeft het voor het zeggen; laat hem aan het woord

De belangrijkste tip die we vanuit Springest aan opleidend Nederland kunnen meegeven, is waarschijnlijk wel deze: vergeet niet om degene die het voor het zeggen heeft, aan het woord te laten. In veel dienstverlenende sectoren baseren consumenten hun keuzes voornamelijk op de ervaring van anderen. Bij voorkeur de ervaring van mensen uit hun eigen netwerk, maar anders volstaat ook het oordeel van onbekenden. Het is immers het tijdperk van Independer, Booking, Uber en Airbnb. De consument verwacht informatie bij peers te kunnen opvragen.

Meer cursisten werven in 2016? Zorg er dan voor dat je als opleider altijd trots kunt zijn op datgene wat je cursisten leert. En maak het persoonlijk of op maat. Dan vertellen cursisten zelf wel aan elkaar waarom juist jullie training of trainer zo geschikt is. Vergeet als opleider vervolgens niet om oud-cursisten hierin te faciliteren, door hen om de feedback te vragen en hen een podium te bieden. Op jullie eigen site, of hier op Springest. Wie weet, maakt dat je dan ook nog eens de Beste Opleider van Nederland 2016.

Meer lezen?

Het persoonlijke gezicht van de opleider: de trainer.
Waarom Springest vorig jaar trainerprofielen toevoegde aan het platform en hoe dit werkt.

Cursisten automatisch uitnodigen om hun ervaring te delen?
Verzamel eenvoudig meer ervaringen met de Springest Ervaringen Tool. 

Verzamel ook rechtstreeks ervaringen op Springest via uw eigen website met de Ervaringen Widget.

Meer tips voor het verzamelen van reviews.

Nog geen profiel op Springest?
Maak hier een gratis account aan als opleider. U kunt vervolgens zelf kiezen of u daarbij wel of geen extra services, zoals rechtstreekse inschrijvingen, afneemt.

About the author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *