Waardering belangrijker dan salaris2 min read

Werknemer die zich erkend voelt, zet zich extra in

Werkgevers zijn door de crisis genoodzaakt hun personeel te vragen om salaris in te leveren. Werknemers vinden het salaris helemaal niet meer zo belangrijk, zij vinden het veel belangrijker om waardering voor hun werk te krijgen. Waardering wordt vaak over het hoofd gezien, maar anno 2013 willen mensen horen dat hun inzet de moeite waard is. Zo blijkt uit Europees onderzoek van StepStone.

30 procent van de werknemers gaat op zoek naar een andere baan omdat ze bij hun huidige werkgever niet genoeg erkenning krijgen voor hun bijdrage. Managers onderschatten dit vaak. Werknemers vinden dat het hoogste management hier meer aandacht aan moet besteden. Waardering zou bijvoorbeeld getoond kunnen worden door middel van een beloningsprogramma, maar ook een woord van dank of alleen een schouderklopje kan al volstaan. Geld is blijkbaar minder belangrijk voor werknemers dan vaak wordt aangenomen. Slechts 28 procent van de ondervraagden vindt hun salaris een reden om op zoek te gaan naar een andere baan. Doorontwikkeling en carrièreperspectieven scoren overigens nog hoger als redenen om op zoek te gaan naar een andere functie.

Positieve coaching

Het is als werkgever dus erg belangrijk om waardering te tonen aan werknemers. Hierdoor zullen werknemers zich prettiger voelen op hun werk en dit heeft weer een positieve invloed op hun werkprestaties. Ook gaan ze hierdoor minder snel op zoek naar een andere baan, waardoor het bedrijf kosten bespaart op werving en het inwerken van nieuw personeel. Mirjam Aardoom van StepStone Nederland, geeft aan dat positieve coaching van werknemers zich altijd terugverdient. “Door waardering uit te spreken richting personeel creëert u niet alleen een positieve vibe binnen het bedrijf, ook zijn ze sneller geneigd om net dat beetje extra te geven. Op het moment dat uweet dat uw werk of inspanning gewaardeerd wordt vindt u het vaak geen probleem om wat langer te blijven om nog iets af te maken.”

Over het onderzoek

Het onderzoek van Stepstone is gehouden in zeven Europese landen: Oostenrijk, België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Nederland en Zweden. Aan 798 organisaties werd hun mening gevraagd over wervingsprocessen en 21.262 werkzoekenden deelden hun ervaringen over het zoeken naar een baan.

Bron: Managersonline

About the author

Bram Speelman is Marketing Lead Link en SEO-er bij Springest.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *