Drie kwart Nederlandse werknemers ergert zich aan jonge collega’s2 min read

Nederlandse werknemers ergeren zich bij jonge, startende collega’s het meest aan een arrogante instelling. Dat blijkt uit een inventarisatie van online leerwijzer Springest.nl onder 616 respondenten.

Werknemers zijn niet altijd blij met een nieuwe, jonge collega. Niet alleen ergeren zij zich aan de arrogante instelling van starters (26,9%), ook de slechte werkmentaliteit is voor bijna 22 procent een irritatiefactor. Hierbij gaat het met name om ’s ochtends laat beginnen en ’s middags vroeg vertrekken. Andere ergernissen zijn het gebrek aan kennis en de taal- en spelfouten. 28,7% ergert zich helemaal niet aan starters.

Ruben Timmerman, oprichter van Springest: ‘De huidige arbeidsmarkt is voor starters natuurlijk niet gunstig. Met nul ervaring en veel nodige begeleiding staan werkgevers niet voor deze arbeidskrachten in de rij. Als net afgestudeerden aan hun eerste baan beginnen, moeten ze dus extra hun best doen om zichzelf goed neer te zetten.’

Vijf tips voor starters om zich te profileren op de werkvloer

Springest geeft vijf tips waarmee starters zichzelf goed kunnen neerzetten in hun baan. Timmerman: ‘Sommige ergernissen, zoals het maken van spelfouten en een gebrek aan kennis, zijn slechts een kwestie van blijven leren en dus makkelijk op te lossen. De andere zaken gaan over de hele houding. Jonge mensen op de werkvloer hebben veel voordelen, ze zijn een onbeschreven blad en hebben daardoor een frisse visie op bestaande zaken. Daarnaast zitten ze bomvol ambitie. Laat dat vooral zien!’

  1. Grijp voorbijkomende kansen; zeg wat vaker ‘ja’.
  2. Laat zien wat je kunt. Probeer alles wat je doet, altijd nét iets beter te doen.
  3. Blijf je ontwikkelen. Daar hoef je perse een opleiding voor te doen. Je kunt ook regelmatig een boek of artikel lezen of een korte cursus doen.
  4. Is je werk niet uitdagend genoeg? Neem eens een taak op je die niet direct binnen je functie valt. Zo creëer je je eigen functie.
  5. Ga op zoek naar inspirerende mensen en maak contact. Vraag hen bijvoorbeeld advies over een bepaalde kwestie. Dat kan op veel verschillende manieren; op een evenement, op straat, op de werkvloer of gewoon via social media.

About the author

Bram Speelman is Marketing Lead Link en SEO-er bij Springest.

Comments

  1. Als je de jongere leeftijd oprekt tot ongeveer 40 jaar dan is het verhaaltje compleet. In die categorie bevinden zich thans veel managers die personeel aannemen. Helaas zijn ook zij van de generatie die niet geleerd heeft om verantwoordelijkheid te dragen. Een maatschappij en maatschappelijke betrokkenheid zoals die door de dienstplicht aan de samenleving en met name aan gezinnen met jongens werd opgelegd bestaat niet meer. Daarnaast zijn de opleidingen en het opleidingsniveau sterk versimpeld en eenvoudiger gemaakt. De modules en het opsplitsen van opleidingen in ontelbare deelvarianten met hoofdvakken en bijvakken en hoofdrichting en bij richtingen hebben een zeer verward beeld opgeleverd van wat iemand aan (theoretische) kennis bezit. Opoffering en doorzettingsvermogen, afmaken van taken is er tegenwoordig niet meer bij. Deze versimpeling heeft er toe geleid dat geen enkele opleiding die het equivalent zou moeten zijn van de vroegere opleidingen thans ook maar in de schaduw zouden kunnen staan van wat het was. Toch is er met man en macht geprobeerd om de schijn te wekken dat VMBO/MBO gelijkwaardig was aan de vroegere ambachtsscholen en vakopleidingen. Het HBO is bijna net zo vaag en abstract als de universiteit staat buitengewoon ver af van wat bedrijven en instellingen nodig hebben aan innovatieve krachten die van aanpakken weten. En tenslotte zijn de universiteiten ver afgedwaald en bieden meer pretpakketten aan dan dat er fundamenteel onderzoek wordt gedaan. In alle opleidingen is de kennis en de beheersing van het Nederlands ronduit slecht. De wiskunde kennis is ver onder de maat en hoofdrekenen is een hersenkraker waar menigeen niet meer uit komt. Het is dus niet verwonderlijk dat vrij veel ouderen zich gaan ergeren aan de nonchalante en irritante werkhouding. Terwijl zijn nog niets bewezen hebben beweren mensen dat zij op grond van hun opleiding/diploma veel beter in staat zijn de werkzaamheden uit te voeren. De manier waarop ouderen met mensen en situaties om gaan vinden de meesten niet meer van deze tijd. Vergeten wordt echter dat er een groot verschil bestaat tussen wat mensen zeggen hoe het moet en hoe zij zelf willen dat het moet.. Dan blijkt dat er nauwelijks verschil is. Voor een bedrijf moet niet de maatstaf zijn wat de manager en zijn medewerkers hanteren maar wat de organisatie en klanten vragen van het bedrijf. In de vacatures zie je dat bedrijven niet meer weten wie of wat ze moeten vragen.

  2. Eindelijk een artikel waar ik wel in geefnteresseerd benValt dan wel niet zo veel over te veerleltn,maar boeiend is het zeker.We mogen overigens blij zijn dat dit soort stormen vooral voorkomen in erg warme landen,want heel Nederland zou waarschijnlijk aan gruzelementen worden geblazen aangezien onze huizen er niet bestand tegen zijn.Echter,om de 5 of 10 jaar komt er wel eens een flinke onweersbui overdrijven die vooral de laatste tijd nogal destructief kan zijn en zelfs de windhozen worden steeds sterker.Dus op een dag zou het best kunnen gebeuren dat zo’n gigantische roterende wolk zich boven ons zal vormen met alle gevolgen van dien.Maar dat heb je nou met die global warming.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *