Opleidingen met goede lunch scoren hoger cijfer2 min read

Onderzoek naar de invloed van de lunchkwaliteit op ervaringen bij trainingen

Het aantal ervaringen over opleidingen op Springest.nl bereikt binnenkort de mijlpaal van 12.500. Hét bewijs dat er behoefte is aan interactie in de opleidingsbranche. En hoog tijd om die reviews eens onder de loep te nemen. Wat blijkt uit ons onderzoek? De lunch is een hot topic en cursussen, trainingen en opleidingen met goede catering scoren een stuk hoger.

Opleidingsinstituten zelf maken nog weinig gebruik van social media om hun doelgroep te bereiken. Van de ruim 2.400 bij Springest aangesloten opleiders, gebruikte eind 2011 minder dan de helft Twitter. Facebook werd helemaal nauwelijks gebruikt. Dat bleek eerder uit ons Social Media onderzoek.

Dat ‘gat’ proberen we bij Springest.nl op te vullen met de mogelijkheid om ervaringen te delen. Met behulp van de scores die aan opleidingen en trainingen worden toegekend, kun je als opleidingszoekende zelf een vergelijking maken tussen verschillende aanbieders. Kijkend naar het succes van bijvoorbeeld kieskeurig.nl en zoover.nl was het al een heel tijdje duidelijk dat mensen elkaar graag op deze manier helpen. Voor elke ingevulde ervaring doneren wij ook €1 aan Edukans, een organisatie die kinderen in ontwikkelingslanden naar school helpt.

Als de lunch maar goed is

In de ervaringen komen veel verschillende onderwerpen naar voren. Dat ‘praktijk’, ‘theorie’ en ‘ervaring’ in de top 10 van meest gebruikte woorden staan, zal waarschijnlijk niemand verbazen. Wanneer we wat verder kijken valt één ding op: het meest gebruikte onderwerp dat niet direct betrekking heeft op de inhoud van de training is de catering.

Opmerkelijk? Niet echt. De gemiddelde dagprijs van een verkoopcursus is €350 en een managementtraining kost al gauw €650 per dag. Daar verwacht je minimaal een goede lunch voor. Bovendien is eten heel tastbaar, in tegenstelling tot het resultaat van een opleiding.

Een voorbeeld van één van de ervaringen:

‘Blikjes cola waren een half jaar over datum, niet netjes naar onze externe klanten toe.’

Bovenstaande training kreeg overigens toch een 8. Maar is dat altijd het geval?

Uit ons onderzoek blijkt dat cursussen, trainingen of opleidingen met positieve vermeldingen van de lunch gemiddeld hoger scoren dan opleidingen met negatieve reacties over dit onderwerp. Bij het algemene cijfer verschilt dit maar liefst 0,7 punten (een 8,5 tegenover een 7,8). De grootste verschillen zijn, zoals te verwachten, zichtbaar op de onderdelen locatie en organisatie. Een paar euro extra per gebruiker voor een goede lunch lijken me dan ook een goede investering voor opleidingsaanbieders.

Ruben Timmerman
Oprichter en Chief User Experience Springest

Onderzoek naar de invloed van de lunchkwaliteit op ervaringen bij trainingen

About the author

Bram Speelman is Marketing Lead Link en SEO-er bij Springest.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *