Persbericht: Vergelijkingssites dankzij Google steeds machtiger4 min read

Iedere branche zijn eigen Kieskeurig

Voor opleiders als Schouten & Nelissen, Boertien, ISBW en NTI  is het een welkom nieuw fenomeen. Met de lancering van Springest.nl per 15 september kent de branche voor opleidingen, cursussen en trainingen ook een vergelijkingssite. Een door consumenten gewaardeerde ontwikkeling. Uit de cijfers van de STIR (Stichting Internet Reclame) webmeter (1) blijkt dat vergelijkingssites het afgelopen halfjaar liefst 21% marktaandeel winnen op de andere websites uit de top 100 van Nederland. Redenen zijn meerledig; de rol van Google een niet te onderschatten factor.

Het is in één oogopslag op Google te zien (2): de vergelijkingssites, blogs, nieuwssites en wiki’s drukken de aanbieders van producten en diensten uit de top 10. De meest geraadpleegde zoekmachine biedt namelijk sinds enige tijd van ieder type website minstens één resultaat op de eerste pagina. Daardoor is er in elke sector meer kans voor vergelijkingssites ontstaan. Keerzijde van die medaille is dat winkels en dienstverleners steeds minder bezoekers krijgen via Google. De zoekmachine dwingt ze zo in zee te gaan met vergelijkingssites. Zeker als de vermelding op de felbegeerde eerste pagina ze dierbaar is.

Zoeken, ervaringen delen en doorklikken

De consument vaart ondertussen wel bij Google’s nieuwe algoritme. Sites als Funda, Kieskeurig, Independer en Zoover maken het tenslotte makkelijk om in het aanbod binnen een bepaalde sector te schiften. Vaak worden uitgebreide filtermogelijkheden aangeboden. Daarmee is bijvoorbeeld op een bepaalde prijsklasse, of op bepaalde eigenschappen van het vergeleken product, te selecteren.

De nieuwere vergelijkingssites vullen de vergeleken waren bovendien aan met ervaringen en beoordelingen. Gebruikers kunnen dan verschillende kenmerken voorzien van een beoordelingscijfer en eventueel een begeleidende tekst. De zo verzamelde informatie stelt potentiële afnemers in staat een beter onderbouwde keuze te maken. Gevolgd door een klik naar de website van de gevonden aanbieder. Het moment waarop de doorsnee vergelijkingssite uiteindelijk verdient.

De macht terug naar gebruikers en aanbieders

In sommige sectoren is het lastiger om aanbieders te vergelijken dan in andere. Simpelweg omdat het product of de dienst zich moeilijk in meetbare objectieve criteria laat vangen, zoals bij maatwerk dienstverlening en B2B consultancy. Toch is vergelijken ook in dit segment vaker mogelijk. Zoals de eerdergenoemde start-up Springest.nl met het vergelijken van opleidingen, trainingen en cursussen doet. In tegenstelling tot de eerste generatie vergelijkingssites stelt de nieuwkomer echter niet wie ‘de beste’ of ‘de goedkoopste’ is. In plaats daarvan geeft Springest.nl bezoekers – en aanbieders – diverse tools in handen om zelf de beste match te maken.

Marque Joosten, CEO van autovergelijker Zomoto (en oud CEO van Funda):
“Om tot de beste keuze te kunnen komen, moeten bezoekers in staat zijn in het hele aanbod te zoeken, te vergelijken en te kiezen. Waar vroeger het hebben van unieke content belangrijk was voor het succes van een website, is nu het hebben van een volledig overzicht een randvoorwaarde. De specialiteit van vergelijkingssites. Het succes wordt bepaald in het gemak waarmee consumenten vervolgens de voor hen relevante informatie kunnen terugvinden en verwerken.”

Ruben Timmerman, oprichter van Springest en online marketing expert:
“Je ziet dat geen enkele sector meer ontkomt aan de vergelijkers. Een spannende ontwikkeling voor tal van aanbieders. Maar de dagen waarin een branche als het notariaat volledig op zijn kop stond door een website als degoedkoopstenotaris.nl zijn voorbij. Een traditioneel ontransparante, conservatieve sector als het particulier onderwijs blijkt snel te schakelen. Grote partijen als Schouten & Nelissen, Boertien, ISBW en NTI reageren positief en hebben zich binnen een paar maanden bij Springest aangesloten. We hanteren dan ook een ander model dan de meeste vergelijkers: de plaatsing en kliks zijn bij ons helemaal gratis.”

Over Springest:

Springest is een onafhankelijke vergelijkingssite voor opleidingen, trainingen en cursussen. Er staan zo’n 3200 opleidingen op van 265 aanbieders, verdeeld in 20 categorieën en 600 onderwerpen variërend van marketing en veiligheid tot management en talen. Onder anderen Schouten & Nelissen, ISBW, Boertiengroep, SRM, Twice en LECTRIC zijn partners van Springest. Springest is een initiatief van Ruben Timmerman, usability en online marketing expert van Usarchy.com.

Achtergrondinformatie: cijfers STIR en voorbeelden Google

1. Cijfers STIR: 21% marktaandeel gebaseerd op de top 100 van de STIR webmeter van januari 2008 en juni 2008. Het aandeel in unieke bezoekers dat websites als Funda, Kieskeurig, Zoover, Autotrack en Vergelijk voor hun rekening nemen, als percentage van de totale top 100, steeg van 2,8% naar 3,4%. Download het excelbestand met daarin de vergelijkingssites geel gemarkeerd in de originele STIR webmeter cijfers. Afbeelding van de cijfers van de STIR webmeter juni 2008 (vergroting):

STIR Webmeter: vergelijkingssites
STIR Webmeter: vergelijkingssites

2. Voorbeelden oprukkende vergelijkingssites in Google, gemarkeerd met “V”, “B” zijn weblogs en “A” zijn de eigenlijke aanbieders van producten en diensten. Zoekopdrachten “lcd tv“, “hotel londen” en “marketing training“, uitgevoerd in Google.nl op 15 september 2008:

LCD TV

Hotel Londen

Marketing Training

==========================================

NOOT VOOR DE REDACTIE (niet voor publicatie)

– Link naar het originele persbericht, inclusief bronvermeldingen, cijfers STIR Webmeter en voorbeelden Google:
https://www.springest.nl/weblog/persberichten/vergelijkingssites-google/

– Meer informatie over Springest en de opmars van vergelijkingssites: Ruben Timmerman, ruben.timmerman@springest.nl, +31 6 24620073.

About the author

Bram Speelman is Marketing Lead Link en SEO-er bij Springest.

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *