#NieuwInHRD: Technologie + leren = ?

Okay, in mijn eerste #NieuwInHRD blogpost ontdekte ik wat HRD is. Daarna onderzocht ik de term ‘Social Learning’. Het kwartje begint te vallen. Als HRD om ontwikkeling gaat, draait ontwikkeling om leren. HRD gaat dus hand-in-hand met leren en alle vormen van dien. Tegelijkertijd is HRD een veld dat zich, al-dan-niet noodgedwongen, snel ontwikkelt. Leervormen zijn geëvolueerd. Toch?

Vroegâh, toen ik nog op school zat, wat leren vooral formeel en traditioneel. Tot aan mijn zeventiende was ‘leren’ voor mij “luisteren naar de vent/vrouw die voor de klas staat zijn/haar ego te verheerlijken.” Tijdens mijn studie werd ik geconfronteerd met andere bronnen van kennis. YouTube had, naast veel filmpjes met katten, een overvloed aan samenvattingen van wollige theorieën. Leren coderen in HTML? De les kon ik overslaan – daar was een app voor die veel beter werkte. De manier waarop we leren is veranderd. Het leren gebeurt ook in meer plaatsen, met meer kanalen. In het HRD Trends 2017 onderzoek van Springest en NIDAP werd duidelijk dat medewerkers op meer ‘nieuwe’ manieren leren dan de jaren ervoor. 60% van medewerkers heeft al ervaring met E-Learning en Blended Learning. 43% is meer gaan leren zonder afhankelijk van een leerplek te zijn.

Als het zo populair is, ben ik wel benieuwd wat deze termen nu echt betekenen.

Wat is E-Learning?

Het voelt een beetje kinderlijk aan, maar E-Learning staat dus voor Electronic Learning. Nu kun je met een simpele Google zoekterm best ver komen. Maar da’s niet leuk. Ik zit juist in de unieke positie, bij Springest, waar ik toegang heb tot meer dan 4.500 opleiders. Het zou zonde zijn als ik daar geen gebruik van maak. Voor de gelegenheid belde ik Martijn van Weeghel van Easy-123. Martijn won onlangs de award ‘Beste Opleider van Nederland 2016’ in de categorie E-Learning, dus ik kan me geen betere bron voorstellen.

Martijn: “E-Learning is het online- of op afstand – kennis overdragen aan studenten. Dit is niet alleen een statistisch plaatje met ‘hier is je naslagwerk’. Het is kennisoverdracht, over en weer. Niet alleen de student wordt er beter van. Ik ook. De student kan constant feedback op de cursussen geven waardoor tweezijdige communicatie plaatsvindt. Eigenlijk is dit E-Learning 2.0. Aan het begin van E-Learning waren er namelijk bijna alleen maar (interactieve) online naslagwerken. Daar zou ik overigens wel echt op letten. In 2017 mag je meer eisen van een E-Learning dan alleen een statisch naslagwerk. Het grootste voordeel van een E-Learning module in plaats van een traditionele cursus? Je kan het volgen waar, wanneer en hoe je maar wilt.”

Wat is Blended Learning?

“Didactisch onderlegde mensen zijn, zoals je merkt, niet heel creatief in hun benamingen. Blended learning is een combinatie tussen face-2-face kennis overdragen en kennis overdragen door E-Learning. Het fijne hiervan is dat je face-2-face sessies direct kan verwijzen naar de exacte minuut van een video die wordt gestuurd als naslagwerk. Nog beter: ik kan tijdens mijn face-2-face sessie een video opnemen. Vooral als er hele specifieke – of unieke – vragen zijn is dit erg handig.”

Wat heb je aan deze vormen van leren?

“Ik denk dat Blended Learning de echte evolutie is van E-Learning. Voor echte korte stukjes ‘learning’ is een E-Learning op zichzelf prima, maar voor een bijvoorbeeld een hele cursus Photoshop is het fijn als je het ‘traditionele’ met het moderne kan combineren. Ik zeg wel traditioneel, maar ik kan een les natuurlijk net zo goed via de webcam faciliteren. “

“Uiteindelijk verliest alleen face-2-face ,of alleen een E-Learning module, van Blended Learning. De directe interactie met de interactiviteit van online leervormen is voor mij de ultieme manier van kennisoverdracht. Bijkomend voordeel: het is menselijker. In de digitale eeuw wordt dat – zeker in het geval van kennisoverdracht – steeds belangrijker.”

Dat laatste deed een belletje bij mij rinkelen. In de eerste #NieuwInHRD blogpost kwam ik er al achter dat humanisatie een belangrijke reden is dat trainingen en cursussen voor soft skills steeds meer populair worden. Ook in vormen van leren merken we dat machines niet alles kunnen overnemen van mensen. Tegelijkertijd blijft het belangrijk voor HRD om met de technologie mee te ontwikkelen. Ik kan me zo voorstellen dat je met E-Learning ook beter kan ‘tracken’ hoe goed iemand de kennis van een module tot zich neemt. Dat soort analytics helpt je weer keuzes maken met de inkoop van leerproducten.

Volgende week ga ik de diepte in. De oppervlakte heb ik nu wel verkend. Ik vroeg me altijd al af wat Talent Management is. Het ontstaan is gelijk aan het ontstaan van HRD. Waar ik echt naar benieuwd ben: is er tussen al deze wollige theorie ook een praktisch toepasbaar model te vinden?

Volgende week kom je erachter.

Benieuwd hoe HRD in Nederland wordt georganiseerd?